Complete Vocal Technique

Authorised-CVT-Teacher-stamp Talentul are nevoie de un loc special iar acel loc suntem noi. Un loc pentru tehnica si performanta. Atelierul de Voce si Muzica - scoala de canto este o initiativa a Loredanei Groza si a Luciei Ciobotaru, oferind prin CVT experienta desavarsita in folosirea vocii, cu termeni clari, solutii concrete si rezultat direct.
CVT a aparut ca urmare a experientei de aproximativ 25 de ani a danezei Cathrine Sadolin. Despre CVT s-a vorbit pentru prima oara in anul 1991, intr-un video cu caracter educativ, denumit „ Rough, ready and able". De-a lungul timpului, Sadolin a lucrat cu peste o mie de cantareti, abordand toate stilurile muzicale posibile. ZangcoachLucia 04Ceea ce a surprins-o in timpul studiului a fost faptul ca, desi multi dintre acestia se bucurau de o cariera de succes iar vocea le suna perfect, sunetele erau emise dupa metode traditionale, care in urma unei analize pertinente, au fost catalogate ca fiind periculoase sau distructive pentru voce. Pornind de la acest aspect, Sadolin a inceput sa adune si sa analizeze elementele pe care respectivii cantareti le aveau in comun si a ajuns la concluzia ca exista o structura a sunetelor diferite pe care noi le producem. SadolinAvand ca baza descoperirile sale, Sadolin a conceput o serie de notiuni si imagini vizuale, pe care le-a expus mai apoi in cartea sa, Complete Vocal Technique, aparuta in anul 2000. Urmata de alte trei editii revizuite si actualizate, cartea a fost tradusa in limbi precum olandeza, engleza, germana, franceza, suedeza si italiana (in scurt timp si in limba poloneza), facilitandu-se astfel implementarea cu succes a metodei sale in cat mai multe tari europene si nu numai. In prezent, un numar mare de cantareti, logopezi, dar si cercetatori din toata lumea, si care au luat deja contact cu metoda, se declara fascinati de eficacitatea si siguranta vocala pe care aceasta o confera.
Workshop CVT omhelzing 15

Schema arata care sunt cele patru capitole in care este impartita CVT

CVToverzichtPrincipii de baza
Pentru a produce un sunet corect si sanatos trebuie tinut cont de cele trei principii de baza.

Suport in respiratie/rezistenta/miscare continua

Suport in respiratie/rezistenta inseamna a te impotrivi tendintei diafragmei de a elibera aerul inspirat. Acest rezultat se poate obtine, printre altele, prin incordarea muschilor burtii si tragerea acesteia usor catre interior. Aceasta miscare trebuie sa fie constanta ca si cum te-ai impotrivi unei rezistente. Aceasta senzatie poate fi comparata cu senzatia pe care o ai atunci cand umfli un balon care este greu de umflat. In aceasta situatie trebuie sa folosesti mai mult suport. Suportul este probabil cea mai importanta conditie pentru a canta corect.

Twang – ul necesar

Aceasta este un procentaj minim de twang (ingustarea unei parti din laringe, fapt pentru care sunetul devine mai direct si mai ascutit) ca sa poti obtine un sunet corect.

Nici un fel de tensiune pe mandibula si buze
Tensiunea pe mandibula si buze ar determina tensiune in jurul corzilor vocale.

Functiile vocale

Daca cele trei principii de baza sunt respectate in totalitate, poti alege o functie vocala din cele patru existente. Functiile vocale pot fi descrise ca patru caractere vocale cu reguli si conditii proprii. Aceste functii vocale sunt impartite luand in considerare cantitatea de metal folosita. Metal inseamna ca sunetul devine mai puternic si mai direct. Aproape toti cantaretii folosesc si schimba cele patru functii vocale in timpul cantatului.

Functia vocala Neutral este singura functie fara metal, cu caracter bland/soft. In aceasta functie se pot folosi toate vocalele dar cele mai usor de exersat sunt A (pat), U (cuc) si I (fin). Este singura functie in care poti adauga aer la sunet. Workshop CVT Luciai lachend 17Modul de optinere a neutralului este mandibula lasata/loose jaw. Solutii de optinere: imitand Celtic woman sau o cantareata clasica. Pentru neutralul cu aer: adauga un H inaintea sunetului. Neutralul este folosit in cantecele pentru copii, cantaretele clasice, tenorii (in partea de sus a vocii). Cantareti care canta in neutral : Mariah Carey, Sarah Brightman, Nora Jones, Michael Jackson, Celtic Woman, the Beegees, Mika, Scissor Sister si Kate Bush, Maria Ciobanu, Aura Urziceanu, Angela Gheorghiu.

Functii vocala Curbing este functia care are jumatate metal, caracter retinut iar volumul este mediu pana la puternic. Se poate obtine cu « hold ». Aceasta este o descriere a apropierii corzilor vocale false. Poate fi experimentat ca o tensiune in gatlej, dar nu are nimic de-a face cu tensiunea in jurul corzilor vocale. Anumite vocale ajuta la obtinerea sunetului dorit in curbing: O(nor), A ca in (ceara, coala, sticla) si I (inima, pisica). Exercitii de obtinere Curbing : a te vaita ca cineva care are durere de burta, a te plange ca un copil, sau canta relativ tare in timp ce tii gura inchisa, dintii unii peste altii sau imita modul de a vorbi al unui francez. Cantareti si cantarete care canta sau au cantat in Curbing : Christina Aquilera, Rihanna, Beyonce, Michael Macdonald ( Doobie Brothers) Jennifer Lopez, Peter Gabriel, Michael Bolton, Pink, Phil Collins, Dan Bitman, Maria Tanase, Loredana Groza, Aurelian Andreescu.

workshop CVT5Functia vocala Overdrive
este o functie total metalica, cu caracter puternic si strigator. Modul de a obtine Overdrive este « Bite » (ca si cum ai lua o muscatura dint-un mar). Este singura functie care are limita in partea de sus a vocii. Pentru femei nu mai sus de RE 2 si pentru barbati nu mai sus de DO 2. Pentru exersare vocalele EI ( vrei, mei, cei) si OU ( bou, ou) sant ideale. Exercitii pentru obtinerea acestei functii: ca si cum ai striga la piata facand reclama produselor pe care le vinzi, sau pe stadionul de fotbal, olee,olee sau imitandu-l pe Tom Jones.
Cantareti care au cantat sau canta mult in Overdrive : Tom Jones, Whitney Houston, Cher, Pavarotti, Elvis, Laura Stoica, Marcel Pavel.

Functia Vocala Edge
(inainte numita Belting) este o functie total metalica, ascutita, cu un caracter puternic. Pentru a obtine aceasta functie se recomanda distinct twang (ingustarea unei parti din gatlej, epigloticul) si urmatoarele vocale: E ( este, elegant, etapa), EI (mei, cei, grei), EA( beat, leac, grea), IO ( chior, lichior). Pentru a obtine sunetul imita o sirena, o vrajitoare, in timp ce zambesti ca The Joker.
Cantaretii care au folosit sau folosesc Edge: Chaka Khan, Patti LaBelle, Tina Turner, James Brown, Paul Ciuci, Amy Winehouse, Chris Cornell, Steven Tyler, Anastacia, Amy Steward.

Culoarea sunetului
In toate functiile culoarea sunetului poate fi schimbata de la inchis pana la deschis. Prin marirea cavitatii vocii, devine culoarea sunetului inchisa iar prin ingustarea acesteia culoarea sunetului devine deschisa. Cele doua situatii pot fi comparate cu o tuba ( deschidere mare, culoare inchisa) sau cu o trompeta ( deschidere ingusta, culoare deschisa).
keel en mondUrmatorii factori influenteaza culoarea sunetului :
1.Forma gurii
2.Forma limbii
3.Cantitatea de twang folosita
4.Pozitia laringelui
5.Deschiderea sau inchiderea cavitatii nazale
6.Pozitia palatului moale

Efectele vocale
Efectele pot fi comparate cu frisca de pe tort. Daca functiile vocale sunt corect folosite, poti eventual sa decizi folosirea unor efecte. Unele efecte pot fi create cu corzile vocale (creak si creaking, hamervibrato, adaugarea aerului si tehnicile de folosire a ornamentatiei) altele sunt create cu corzile false (distorsion) sau doar folosind cartilajele aritenoide sau portiuni situate deasupra cartilajelor aritenoide (growl si rattle). Grunt, screams, intreruperi vocale si vibrato laringial se produc pe mai multe locuri in acelasi timp. Este foarte important ca efectul sa porneasca de la emotia reala. Deci, inainte de a produce un efect trebuie mai intai sa fii convins de faptul ca vrei sa-l produci!

Distorsion este un sunet puternic, cu o margine distorsionata, produs cu corzile vocale false. Inainte de a produce distorsion, este foarte important ca foarte mult twang si support/rezistenta sa fie folosite. De asemenea poti obtine distorsion incercand sa imiti o persoana care este foarte iritata sau imaginandu-ti ca cineva te strange de gat.
Artisti care folosesc distorsion : Melissa Etheridge , Tina Turner, Kurt Cobain, Bryan Adams, Joe Cocker, Metallica, Sas Jordan si multi altii.

ZangcoachLucia 05Rattle este o combinatie de sunete care este produs in partea de sus a laringelui, cate o data in combinatie cu partea din spate a limbii si a cerului palatin moale. Rattle suna mai putin suparat decat distorsion. Foarte des poti obtine rattle imitand o cioara. Rattle este des folosit in combinatie cu distorsion si grunt.
Artisti care folosesc rattle : Nina Hagen, Etta James, Skunk Anansie, PJ Harvey, Bjork, Koko Taylor.


Growl
este produs prin lovituri ale cartilajelor aritenoide pe epiglota. De regula suna mai putin puternic decat distorsion. Sunetul a fost facut foarte cunoscut de catre cantaretul Louis Armstrong – « Wonderful World » si diferite Muppets ( Kermit, Miss Piggy cand este suparata, Animal).
Foarte des este folosit de James Brown, Stevie Wonder, Christina Aquilera, Etta James,

Grunt este un efect care se formeaza prin vibrarea componentelor care formeaza laringele. Este un zgomot care poate fi produs pe un ton sau fara ton. De regula este folosit pe tonuri joase. Efectul este folosit in diferite forme de gothic, metal si hardcore , din cand in cand si in alte genuri de muzica mai putin heavy. Este foarte mult folosit de urmatorii artisti : Angela Gossow din Arch Enemy, Daniel Johns din formatia Silverchair, Fall Out Boy, Tom Waits, Erick Kalsbeek (Textures), Sepultura.

Screams sunt exprimari spontane, pe ton ridicat a emotiei. Se pot face in toate functiile vocale in combinatie cu o alta functie la alegere, deseori distorsion, creaking sau rattle. Workshop CVT 12Artisti cunoscutii pentru screams : James Brown, Prince, Michael Jackson, Janis Joplin, Tina Turner, Bjork, Joe Cocker.

Creaks si creaking se formeaza prin vibratii pe corzile vocale. Creaks se folosesc de regula la inceputul si la sfarsitul unei fraze muzicale. Sunetul este de parca cantaretul este atat de patruns de emotii inca se afla in imposibilitatea de a sustine/controla vocea. De regula este folosit in Neutral si Curbing.
Creaking de asemenea mai mult cu un distorsion subtil si se produce deasupra tonului cantat. Poti sa obtii creak si creaking de asemenea prin a incerca sa te plangi, sa te vaiti. Artisi care au folosit sau care folosesc creak si creaking : Breatney Spears, Sam Brown, PJ Harvey, Alanah Myles, Michael Jackson, Enrique Iglesias.


Intreruperea vocala
este o schimbare abrupta a sunetului datorata unui schimbari rapide intre doua functii vocale diferite (de la metal la non metal). Iodeling este un exemplu pentru aceasta situatie. Cantaretii care folosesc intreruperi vocale: Cranberries, Alanis Morisette, Loredana Groza, Leona Lewis.Workshop CVT 11
Aerul adaugat sunetului poate fi folosit doar in neutral. In aceasta situatie, corzile vocale lasa o anumita cantitate de aer sa iasa motivul pentru care nu se inchid total. Cantaretii cunoscuti pentru acest efect: Marilyn Monroe, Dusty Springfield, Nora Jones, Enrique Iglesias.

Vibrato poate fi impartit in doua grupe: hamervibrato si vibrato produs de laringe. Hamervibrato este produs de corzile vocale si suna ca o serie de vibratii pe aceeasi nota. Hamervibrato se poate obtine prin simpla imitatie a unei capre sau a unei mitraliere. Exemple de cantareti : Edith Piaf, Charles Aznavour, folclor.
Vibrato produs de laringe poate fi obtinut prin miscarea in sus si in jos a larigelui intre doua note, de exemplu intre doua semitonuri. Miscarea laringelui este mai inceata decat a corzilor vocala. Workshop CVT actorului 16Acest tip de vibrato este foarte folosit in toate genurile muzicale, intre altele clasic, jazz si pop. Se poate obtine alternand legato intre doua note care au un semiton si un ton. Incearca sa exersezi prin accelerarea tempoului si distanta dintre note facand-o cat mai mica.


Tehnica de ornamentatie
, de asemenea numita si coloratura sau melisma, sunt ornamente vocale cuprinzand, pe o singura silaba, mai multe sunete alaturate unui sunet principal, infloritura melodica. Pentru a obtine aceste ornamente egale ritmic, este nevoie de tehnica de ornamentatie, avand ca baza vibrato. Pentru obtinerea unui vibrato rapid, se foloseste hamervibrato.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Toate aceste informatii se gesesc in cartea ,, Complete Vocal Technique,, unde si alte subiecte sunt descrise cum ar fi: interpretatia, tehnica pentru microfon, note inalte, raguseala, volumul, etc. Cartea (cea mai recenta aparitie a fost editata in august 2013) se poate obtine in limba engleza, italiana, franceza,germana prin comanda facuta pe site-ul www.completevocaltechnique.com

cvt boekDe fiecare data cand incerci lucruri noi, ai incredere in tine. Cantatul trebuie sa te faca sa te simti bine, iar tehnica trebuie sa aiba rezultat imediat, altfel ceva nu este in regula. Daca un exercitiu facut te face sa te simti rau, cu dureri de gat, atunci cu siguranta este gresit. Tu esti singurul care poate simti si decide daca este bine sau nu, deci ai incredere in tine insuti !

Fiecare persoana poate invata Complete Vocal technique si tehnica o sa dea rezultat imediat daca este folosita cum trebuie si bineinteles o sa coste timp ca aceste exercitii sa devina automatism. Cateodata este suficient doar un cuvant pentru a putea sustine o functie, alteori este nevoie sa faci mai multe exercitii pentru a imprima in memorie regulile unei functii vocale. Fiind consecvent in exersarea functiilor vocale si respectand regulile fiecarei functii acestea se vor imprima in memoria muschilor si dupa un timp totul o sa decurga de la sine, ca si mersul sau mersul cu bicicleta.

Noi credem ca fiecare persoana poate invata sa cante. Ca si in toate situatiile, a invata sa canti bine este in mare parte o chestie de consecventa, disciplina si in special exersare.

Authorised-CVT-Teacher-stampSfatul nostru este sa asculti critic si cu multa rabdare la sunetul pe care il faci ( inregistreaza-te), exerseaza des si cu placere ( mai bine 5 minute sub dus cu mare placere decat 3 ore pline de frustratie) si nu te lasa intimidat de cei care spun ca n-o sa ajungi niciodata prea departe.

Atelierul de Voce si Muzica

logo atelierul de voce si muzicaWithout music life would be a mistake,
Friedrich Nietsche

Atelierul de Voce si Muzica ofera prin CVT un mod nou de a privi folosirea vocii, termeni clari, solutii concrete si rezultat direct.

Authorised-CVT-Teacher-stamp

Contact us

 
Atelierul de Voce si Muzica
Locatie: Strada Sfantul Niceta numarul 6

 

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

 

Locatii

IMG 15671
Locatie I Bucuresti:
Strada Sfantul Niceta numarul 6
077 39 88 916 - Maria (10.00 - 20.00)
0749 914 408 - Isa (11.00 - 20.00)
0749 328 596 - Lucia (09.00 - 22.00)


logo atelierul de voce si muzica

 

Andrada Popa

Andrada is singing Ariana Grande

Despre CVT!

Eveline si Andrada despre CVT lessons!

CVT Kanal D

Lucia si Loredana introduc CVT (Complete Vocal Technique) in Romania pe Kanal D.